Radio Białystok | Wiadomości | Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 pomoc medyczną otrzymają wszyscy ubezpieczeni dzwoniący z terytorium Polski
Ten numer telefonu warto zapamiętać. Przyda się podczas wakacyjnych wyjazdów, ale też w nocy i święta, gdy potrzebujemy pomocy lekarza. Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 pomoc medyczną otrzymają wszyscy ubezpieczeni dzwoniący z terytorium Polski. Będą rozmawiać z pielęgniarką, a potem jeśli sytuacja tego wymaga, z lekarzem.
Otrzymanie pomocy jest łatwiejsze
Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, dodatkowo bez wychodzenia z domu.
Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. - Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK" - mówi dyrektor Podlaskiego NFZ Maciej Olesiński.
TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, kontakt ze swoim lekarzem POZ lub wezwaniem karetki pogotowia.
Pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja
Po połączeniu, pacjent wysłucha krótkiego komunikatu, który poinformuje o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja.
W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad. Podczas połączenia pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę i udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
Teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ.
Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w angielskim, rosyjskim i ukraińskim.