Radio Białystok | Wiadomości | Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 pomoc medyczną otrzymają wszyscy ubezpieczeni dzwoniący z terytorium Polski

Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 pomoc medyczną otrzymają wszyscy ubezpieczeni dzwoniący z terytorium Polski

autor: Renata Reda

8.06.2021, 11:10, akt. 11:21

Ten numer telefonu warto zapamiętać. Przyda się podczas wakacyjnych wyjazdów, ale też w nocy i święta, gdy potrzebujemy pomocy lekarza. Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 pomoc medyczną otrzymają wszyscy ubezpieczeni dzwoniący z terytorium Polski. Będą rozmawiać z pielęgniarką, a potem jeśli sytuacja tego wymaga, z lekarzem.

nito - stock.adobe.com
nito - stock.adobe.com

Otrzymanie pomocy jest łatwiejsze

Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, dodatkowo bez wychodzenia z domu.

Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. - Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK" - mówi dyrektor Podlaskiego NFZ Maciej Olesiński.

TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, kontakt ze swoim lekarzem POZ lub wezwaniem karetki pogotowia.


Pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja

Po połączeniu, pacjent wysłucha krótkiego komunikatu, który poinformuje o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja.

W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad. Podczas połączenia pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę i udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.  


Teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ.

Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

| red: mag

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


W Suwałkach uczniowie będą mogli korzystać z pomocy psychologów

25.05.2021, 14:22

Telefon zaufania dla dzieci i pomoc psychologów w szkołach to oferta dla uczniów wracających do stacjonarnej nauki. W Suwałkach porozumienie w tej sprawie podpisały we wtorek (25.05) władze miasta i dyrekcja szpitala psychiatrycznego.


Podlascy uczniowie wracający do szkół mogą liczyć na pomoc psychologiczną

24.05.2021, 14:26

Od poniedziałku (24.05) działa telefon zaufania dla uczniów białostockich szkół, którzy mają problemy z powrotem do nauki stacjonarnej w szkołach. Młodzi ludzie, którzy potrzebują wsparcia mogą zgłaszać się też do podlaskich ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej.


Jak zarejestrować się na szczepienie przeciw COVID-19?

15.01.2021, 04:08

W piątek,15 stycznia rozpoczyna się rejestracja na szczepienia dla seniorów, którzy skończyli 80 lat. Od 22 stycznia rejestrować się będą mogły osoby powyżej 70. roku życia. Osoby młodsze mogą na razie zgłaszać chęć zaszczepienia się.





ZNAJDŹ NAS


















źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok