Radio Białystok | Wiadomości | Internetowi oszuści znów okradli kilku mieszkańców województwa podlaskiego
Nie pomagają kolejne policyjne apele i ostrzeżenia. Tylko jednego dnia aż czworo mieszkańców województwa podlaskiego padło ofiarami internetowych oszustów.
Najczęściej instalowali oprogramowania z nieznanych źródeł, bądź byli przekonani, że dzwonią do nich pracownicy banków którym podawali loginy i hasła do swoich kont. 46-letnia mieszkanka Suwałk straciła w ten sposób 15 tysięcy złotych.
Do kobiety zadzwonił mężczyzna, podający się za pracownika banku, informując, że była próba włamania na jej konta bankowe. Fałszywy konsultant zaoferował swoją pomoc, aby zabezpieczyć zgromadzone oszczędności. 46-latka, chcąc zapobiec utracie pieniędzy, wykonywała wszystkie polecenia oszusta. Zainstalowała na swoim telefonie aplikację do zdalnej obsługi urządzenia i w ten sposób dała przestępcom dostęp do swoich kont. Oszuści wypłacili z rachunków suwalczanki niemal 15 tysięcy złotych
- mówi asp. sztab. Marcin Gawryluk z zespołu prasowego podlaskiej policji.
Przestępcy użyli podobnego scenariusza wobec 49-latki z powiatu bielskiego, która straciła ponad 10 tys. złotych. Do kobiety również zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku i powiedział, że jej oszczędności są zagrożone.
Polecił jej zainstalować aplikację do zdalnej obsługi urządzenia, która miała dać pracownikowi banku dostęp do jej konta i zapobiec kolejnym bezprawnym logowaniom. Kobieta postanowiła jeszcze sprawdzić wiarygodność dzwoniącego i potwierdziła numer telefonu, z którego dzwonił mężczyzna, z numerem telefonu banku, który widniał na stronie internetowej placówki. Następnie 49-latka, mając wizję utraty oszczędności, zaczęła współpracować z konsultantem. Mieszkanka powiatu bielskiego, postępując zgodnie z jego instrukcjami, zainstalowała aplikację i zalogowała się do swojego konta. W ten sposób udostępniła dane przestępcom. Po pewnym czasie rzekomy pracownik banku oświadczył, że oddzwoni kiedy ustali osobę, która próbowała ukraść pieniądze z jej konta. Kiedy rozmówca nie oddzwaniał, kobieta skontaktowała się ze swoim bankiem. Okazało się, że 49-latka została oszukana, a z jej konta wypłacono ponad 10 tysięcy złotych
- opisuje asp. sztab. Marcin Gawryluk.
W podobny sposób 8 tys. złotych stracił mieszkaniec Hajnówki, a 4 tys. złotych mężczyzna z Suwałk.
Podlascy policjanci kolejny raz apelują o ostrożność przy podejmowaniu decyzji finansowych przez telefon lub internet. Podkreślają, aby nigdy nie instalować oprogramowań pochodzących z niepewnych źródeł.