Czyżew-Białystok to ostatni niezmodernizowany jeszcze fragment kolejowej trasy z Warszawy do Białegostoku.
Władze prowadzącej inwestycję spółki PKP PLK SA podkreślają, że po zakończeniu prac - w 2024 r., pociągi wożące pasażerów będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h, towarowe z prędkością 160 km/h, a podróż na trasie Warszawa-Białystok zajmie mniej niż półtorej godziny.
Prace na odcinku Czyżew-Białystok mają potrwać do 2023 r., w 2024 r. będzie jeszcze instalowany system sterowania, na całej trasie Warszawa-Białystok będą też budowane skrzyżowania bezkolizyjne - także na wcześniej realizowanych projektach - i wtedy pociągi na całej trasie Białystok-Warszawa będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h - poinformował na konferencji prasowej w Czyżewie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Zaznaczył, że prace na odcinku Czyżew-Białystok mają się odbywać przy zachowaniu ruchu pociągów - jednym torem - choć jakieś utrudnienia mogą wystąpić. Już demontowane są stare szyny, dostarczane nowe, tłuczeń, podkłady kolejowe.
Wykonawcą odcinka Czyżew-Białystok jest wybrane w przetargu polsko-chińskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o.,( lider konsorcjum), Stecol Corporation i Sinohydro Corporation Limited. Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility, Łącząc Europę). Umowę podpisano pod koniec czerwca 2020 r.
Ireneusz Merchel zaznaczył, że przygotowania do tej inwestycji trwały od lat, były też zmiany w projekcie (pierwotnie inwestycja przewidywała możliwość jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h), ale w końcu prace ruszyły.
Jedna z największych inwestycji kolejowych
PKP PLK podkreślają, że Rail Baltica to jedna z największych i najważniejszych inwestycji kolejowych, którą realizują, i jedna z kluczowych inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym. Ma się przyczynić do większej konkurencyjności kolei w komunikacji z krajami nadbałtyckimi.
Minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak powiedziała, że cieszy, że mimo pandemii realizowane są inwestycje infrastrukturalne zarówno te wspierane z budżetu państwa, jak i ze środków UE, a inwestycja to także wsparcie firm, bo inwestycje w infrastrukturę publiczną, prywatną "mają charakter antykryzysowy". Podkreśliła, że wsparcie modernizacji odcinka Rail Baltica świadczy o tym, jak ważna to inwestycja dla międzynarodowej sieci transportowej, sieci TNT. Z budżetu państwa pochodzi 20 proc. kosztów inwestycji.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że Rail Baltica, która jest w korytarzu komunikacyjnym na północ Europy jest ważnym elementem gospodarki regionów przez które biegnie, jest też ważna dla lokalnych społeczności, lepszej komunikacji. Wyraził przekonanie, że inwestycja będzie dobrze służyć Polsce i innym krajom nadbałtyckim.
Na odcinku Czyżew-Białystok będą zmodernizowane stacje: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory oraz Białystok. Powstanie nowa stacja Baciuty. W Białymstoku powstanie nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Na stacji głównej powstaną cztery nowe zadaszone perony z systemem informacji dla pasażerów. Przebudowanych będzie 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Infrastruktura stacji i przystanków będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będą likwidowane na całym odcinku Czyżew-Białystok wszystkie przejazdy w poziomie szyn. Powstanie 25 wiaduktów.
Modernizacja trasy będzie także oznaczać większą jej przepustowość. Prezes PKP PLK podał, że po modernizacji trasą będzie mogło jeździć kilkadziesiąt par pociągów, obecnie to kilkanaście par.
Przed inauguracją budowy, ministrowie, władze PKP PLK z burmistrz Czyżewa Anną Bogucką, delegacjami lokalnymi złożyły w Czyżewie kwiaty pod symbolicznym wagonem-pomnikiem upamiętniającym ofiary zsyłek na Sybir. Pomnik znajduje się przy stacji kolejowej.