Radio Białystok | Wiadomości | Piontkowski: trzeba docenić działające w szkołach samorządy uczniowskie
Minister edukacji Dariusz Piontkowski podkreślał w piątek (27.09) w Białymstoku rolę działających w szkołach samorządów uczniowskich. Mówił też, że osoby działające w samorządach szkolnych są późnej aktywne także w życiu dorosłym.
Dariusz Piontkowski wziął udział w pierwszej Wojewódzkiej Konferencji Samorządów Uczniowskich, zorganizowanej w Białymstoku przez działającą przy ministrze Radę Dzieci i Młodzieży RP. Uczestniczyli w niej uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczyciele z regionu.
Należy docenić samorządy uczniowskie - uważa Minister edukacji
Minister edukacji podkreślał, że należy docenić samorządy uczniowskie. "One dotąd często były gdzieś tam na marginesie, nie było wielu chętnych, którzy chcieli się tym zajmować. Ta tendencja na szczęście w ostatnich kilku latach zaczęła się zmieniać" – mówił Dariusz Piontkowski. Dodał, że zainteresowanie działaniem w samorządach wskazano też w przygotowanym przez Radę Dzieci i Młodzieży "Raporcie o samorządach uczniowskich".
Wiem, że nie jest to łatwe działanie, że trzeba poświęcić własny czas, poza lekcjami, przyjść ponownie do szkoły, wymyślić coś, później próbować przekonać do tego opiekunów i dyrekcję szkoły, zachęcić rówieśników do tego, aby w tym uczestniczyli. Nie zawsze się pewnie udaje, ale z waszego punktu widzenia to pewnie bardzo ważne doświadczenie, które potem przyda się także w dorosłym życiu – mówił Piontkowski, zwracając się do zebranych uczniów.
Dodał, że wiele osób, które są aktywne w samorządach szkolnych, późnej są aktywne także w życiu dorosłym, nie tylko w życiu publicznym, w polityce, ale też np. prowadząc działalność gospodarczą.
"Spotkanie samorządów uczniowskich w Białymstoku było pilotażem i pokazało, że uczniowie bardzo aktywnie biorą w nim udział" – powiedział przewodniczący Rady i Młodzieży RP Piotr Wasilewski. Dodał, że ideą spotkań jest to, aby samorządy uczniowskie powiedziały, czego potrzebują, jakie mają problemy i co może zrobić ministerstwo i Rada Dzieci i Młodzieży by usprawnić ich działalność.
Działalność w samorządzie szkolnym to ważne doświadczenie
Dodał, że warto wspierać samorządy uczniowskie, bo coraz częściej pracodawcy zwracają uwagę na kompetencje społeczne, a takie uczniowie nabywają właśnie w samorządach. Dodał, że warto też doceniać osoby działające w samorządach, np. przez przyznawanie im stypendiów.
Dzisiaj młodzi ludzie potrzebują zauważenia i docenienia – powiedział Wasilewski i dodał, że warto też zachęcać ludzi, by byli aktywni.
Podobnego zdania jest Mateusz Feszler, który działa w samorządzie VI liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku. Mówił, że w samorządzie aktywnie działa kilka osób, a powinno być ich więcej, bo – jak dodał – pracy jest dużo. Wymienił, że samorząd w jego szkole organizuje m.in. dni otwarte, walentynki, dni sportowe, starają się też angażować w działalność społeczną.
Nauczycielka z VIII Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku Grażyna Matczyńska, opiekunka samorządu uczniowskiego w tej szkole, jest zadowolona z aktywności i zaangażowania uczniów w samorząd. Mówiła, że jest on potrzebny, bo bez niego nie byłoby wielu akcji w szkole. Dodała, że samorząd współpracuje ze szkolnym wolontariatem, a dzięki temu może działać szerzej, organizować akcje charytatywne, pomagać potrzebującym osobom czy zwierzętom. Według niej akcje te angażują bardzo wiele osób i zachęcają do działania kolejnych uczniów.
Piotr Wasilewski poinformował, że po analizie konferencji w Białymstoku będą podejmowane decyzje, czy takie spotkania odbędą się także w innych miastach.