Radio Białystok | Wiadomości | PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii przy wschodniej granicy
PKP PLK ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowej 59 od Chryzanowa do granicy z Białorusią oraz inwestycje na kolejowym przejściu granicznym w Siemianówce w Podlaskiem. Przetargowe oferty firmy mogą składać do 11 maja.
Wartość zamówienia to 132 mln zł
Szacunkowa wartość tego zamówienia (w systemie projektuj i buduj) to 132 mln zł.
Głównym efektem planowanych prac ma być poprawa stanu linii kolejowych przy wschodniej granicy, "sprawniejszy przewóz towarów" w rejonie przejścia w Siemianówce i większe bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Przetarg obejmuje również budowę urządzeń sterowania ruchem na linii 31 Hajnówka-Siemianówka.
Linia Chryzanów (stacja Zabłotczyzna) - granica państwa jest jednotorowa, to tzw. szeroki tor. Ma być zrewitalizowana, wymianie ma ulec 20 km toru i rozjazdów. - Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozu ładunków oraz przepustowość linii. Nastawnia na stacji Siemianówka zostanie przebudowana i wyposażona w nowoczesne urządzenia komputerowe. Zapewnią one bezpieczną i sprawną jazdę pociągów w rejonie przygranicznym - poinformował w komunikacie rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec.
Będą prace na sześciu mostach na rzece Narewce
Prace będą także prowadzone m.in. na sześciu mostach na rzece Narewce, na trzynastu przejazdach kolejowo-drogowych będzie wymieniona nawierzchnia drogi, co ma poprawić bezpieczeństwo przejazdu.
Wzmocnione obiekty inżynieryjne oraz nowy tor pozwolą na przejazd cięższych składów towarowych (o nacisku min. 245 kN/oś) z prędkością 60 km/h. - Wyższa przepustowość linii ułatwi przejazd większej liczby pociągów - dodaje Mirosław Siemieniec.
Linia Chryzanów-granica państwa ma być dofinansowana z UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020, z Funduszu Kolejowego i budżetu państwa. Ma kosztować ok. 100 mln zł netto - podaje PKP PLK. Prace mają być realizowane w latach 2018-2020.
Na stacji w Siemianówce zaplanowano wymianę torów; na trasie Siemianówka-Hajnówka będą budowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, aby poprawić bezpieczeństwo przejazdu.
Mirosław Siemieniec poinformował, że inwestycja na kolejowym polsko-białoruskim przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz to także element większego projektu: "Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach (ośmiu) przejść granicznych, w tym toru szerokiego". Wartość tych prac to 32 mln zł netto. Będą finansowane z budżetu państwa w latach 2018-2022.
Inwestycja pomoże gospodarce Podlasia. Dzięki bardziej konkurencyjnym przewozom ładunków po torach, będzie mniej tirów na drogach – to korzystne dla środowiska naturalnego
- dodaje rzecznik PKP PLK.
Inwestycje znajdują się w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.