Radio Białystok | Wiadomości | Będzie modernizacja odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok
W połowie 2018 r. PKP PLK ogłoszą przetarg na modernizację odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica - poinformował Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Kluczowa inwestycja kolejowa w regionie
Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w regionie, element transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.
66-km odcinek z Warszawy do Sadownego jest już gotowy. Prace kosztowały ok. 1,5 mld zł. Obecnie trwają prace na 35-km odcinku Sadowne-Czyżew. Trwają przygotowania do inwestycji na kolejnych odcinkach.
Czyżew-Białystok to - jak podawały wcześniej PKP PLK - 71 km trasy kolejowej. Mają powstać dwa wiadukty kolejowe, trzy nowe dwupoziomowe skrzyżowania tras drogowych i kolejowych, cztery przejścia pod torami. Plan obejmuje także remonty 14 przystanków i stacji kolejowych. Ma także powstać nowy przystanek Białystok- Słoneczny Stok.
Po modernizacji, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h., towarowe do 120 km /h. Po modernizacji podróż z Białegostoku do Warszawy ma być krótsza niż dwie godziny, a dzięki nowym systemom zarządzania ruchem - ma być bezpieczniejsza.
Karol Jakubowski poinformował, że plan zakłada, że prace na odcinku Czyżew-Białystok zaczną się w pierwszej połowie 2019 r., mają być gotowe do końca 2020 r.
W ramach tego zadania zmodernizowana zostanie także stacja Białystok. Na stacji przebudowane zostaną perony, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, tablice informacyjne, megafony i ławki. Wybudowane zostanie nowe przejście podziemne, wyposażone w schody i pochylnie, które umożliwi wygodne i bezpieczne dojście do peronów
- poinformował Jakubowski.
W ramach trwających prac na odcinku Sadowne-Czyżew (35 km trasy) przebudowywany jest m.in. most na rzece Bug, gdzie powstaje nowy tor. Inwestycja obejmuje również przebudowę dwóch stacji kolejowych, jedenastu przejazdów. - Efektami przebudowy będą w pełni wyposażone perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, szybsze przejazdy pociągów i większe bezpieczeństwo na linii. Główne roboty zakończą się pod koniec 2019 roku - poinformował Jakubowski.
Projekt Czyżew – Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł
Jak podaje PKP PLK, cały projekt Czyżew – Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł. Inwestycje są dofinansowane z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę), a wszystkie prace w Podlaskiem mają kosztować 4,3 mld zł - przypomniał Jakubowski.
PKP PLK przypomina także, że są podpisane umowy na opracowanie dokumentacji na modernizację odcinka Białystok - Ełk i na opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk – Olecko – Suwałki – Trakiszki, czyli na ostatni polski odcinek Rail Baltica.
Projekt modernizacji odcinka Białystok-Ełk ma być gotowy - jak poinformował Jakubowski - w czwartym kwartale 2019 r. "Szacowany koszt całej inwestycji, razem z pracami budowlanymi to około 1,7 miliarda złotych. Prace zamierzamy rozpocząć w 2020 r." - dodał Jakubowski. Inwestycja będzie w 85 proc. dofinansowana z CEF.
Opracowywane studium wykonalności odcinka Ełk-Trakiszki wskaże zakres planowanej inwestycji, ma być też wybrany najlepszy wariant tej trasy. - Decyzja o realizacji przyjętego wariantu będzie w IV kwartale 2018 r. - dodał Jakubowski. Ten odcinek ma być modernizowany w latach 2022-2025.